Tornem! ACAD Toolkit
Hola! 🙋 Ha passat molt de temps...
Abans de començar amb el tema d'avui, m'agradaria dir-vos que gràcies al feedback que he rebut de Gracia, la professora d'aquesta assignatura, he actualitzat l'entrada del PLE, millorant-la un poc a partir de respondre a algunes preguntes que ella mateixa m'ha plantejat. Per si vos interessa... cliqueu ací per visitar-la!
Aquesta entrada es dividirà en les quatre sessions teòriques que abarca.
I. Sessió primera.
Tornem! by Mariola Garcia Salvador is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License. |
Comence l'entrada adjuntant aquesta foto, de la sessió primera, on ens van introduir ACAD Toolkit, una ferramenta didàctica que serveix per a repensar les activitats d'aprenentatge d'ús i integració de les TIC a les escoles. Aquesta es tracta d'un tauler de paper amb diversos malls de cartes de diferents colors, cadascun amb una utilitat diferent. La idea és dissenyar activitats tenint clar tot allò que açò comporta.
I vos preguntareu... què és "tot allò que açò comporta"? Doncs vos ho explique a continuació. Davant d'una activitat emergent, hem de tindre en compte els següents aspectes.
1. Disseny de l'espai (mall verd): com està distrubuït l'espai i com l'anem a estructurar? A part d'integrar tot allò que necessitem per a portar a terme l'activitat (llapis, tablets, taules, realitat augmentada, racons...) hem de tindre en compte en quins espais anem a portar a terme la dinàmica i els recursos que emprarem, siguen aquests analògics o digitals. Alguns exemples d'espais podrien ser l'estudi col·laboratiu, el laboratori d'aprenentatges o el foro online.
2. Disseny de tasques de coneixement (mall groc): això és, les tasques epistèmiques. Què farem nosaltres com a professorat i què farà l'alumnat? Faran una activitat de lectura... o per contra, tindran joc lliure? Alguns exemples són els següents: visual thinking, classe magistral, publicacions acadèmiques, estudi de cas, debat, construcció de prototip, pluja d'idees, tècniques de treball cooperatiu, retroalimentació al grup, publicació acadèmica, foro... Allò més important, sens dubte, és que les tasques tinguen significat. Actualment disposem de més recursos que abans, doncs la tecnologia ha anat evolucionant.
3. Disseny de la interacció social (mall taronja): com es relacionen els nens? com ens relacionem amb ells? Hem de tindre en compte els rols en l'aula, el canvi d'estereotips, si anem a treballar per grups o per parelles, la divisió del treball. Tot açò condiciona la relació dins i fora de l'aula. Alguns exemples són els següents: treball per equips, treball individual, persona que treballa en la tasca, membre de la comunitat, audiència, personal que facilita, docent... I és que, no és el mateix treballar de manera individual i no aïllada que en grup i no en la mateixa habitació, per exemple. Tot açò ho hem de tindre en compte.
4. Pedagogia (mall blau): ho treballarem en les següents sessions.
ACAD Tool by Mariola Garcia Salvador is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License. |
I és que, al dissenyar tot açò tenim una major perspectiva de tot allò que entra en joc quan realitzem una activitat a l'aula. ACAD Toolkit és una asombrosa ferramenta que ens ajuda, com diu en el mapa, a assolir aquelles metes que tinguem plantejades des d'un principi.
Tanmateix, vos preguntareu: i per què aquesta ferramenta? Doncs, com ens deia la mestra avui a classe, la bambolla ha explotat. Abans, tot allò que treballàvem a l'aula es quedava allí; tanmateix, avui en dia s'intenta integrar a la família, situar l'aprenentatge en un context real... la tecnologia ha facilitat que tot aprenentatge possible vaja més enllà de les quatre parets de l'aula. Com deia Linda Castañeda, "nuestra misión era hacer que nuestra burbuja fuera estupenda". Els entorns d'aprenentatge han canviat. I aquest només succeeix quan l'activitat és emergent i està situada. Allò més positiu de tot açò és que aquest tipus d'activitats sempre responen als objectius: és ací on ACAD Tool entra en acció. Encara que podria ser una ferramenta digital perfectament, perdria el poder de tocar, de compartir, de parlar o de sentir juntament amb la resta d'integrants del grup. Aquesta està pensada per al disseny participatiu.
Foto de Santi Vedrí en Unsplash |
Per si voleu més informació al respecte, us deixe aquest article sobre el disseny didàctic per ací: punxa per veure l'article!
Encara que en un primer moment anava a treballar amb el meu grup de sempre, hem hagut de reorganitzar-nos i treballar amb un altre grup de classe. He de dir que he estat molt còmoda amb les meues companyes i crec que hem fet un treball de profit. Voleu veure'l?
Punxa ací per a llegir el nostre treball!
A partir d'aquest exemple hem dissenyat l'activitat. He après molt i crec que aquesta ferramenta podria ser de gran utilitat en el meu futur docent, per tal de tindre clars molts aspectes que l'acte d'educar comporta. A més, tindre-la a mà t'inspira a adequar l'activitat al teu alumnat i a contextualitzar-la. Tot açò propicia un aprenentatge més significatiu. M'he quedat molt sorpresa! 😲
II. Sessió segona.
Analitzant l'activitat by Mariola Garcia Salvador is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License. |
III. Sessió tercera.
Proposta de millora by Mariola Garcia Salvador is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License. |
IV. Sessió quarta.
Encuesta ACAD by Mariola Garcia Salvador is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License. |
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada