Tornem! ACAD Toolkit

Hola! 🙋 Ha passat molt de temps...

Abans de començar amb el tema d'avui, m'agradaria dir-vos que gràcies al feedback que he rebut de Gracia, la professora d'aquesta assignatura, he actualitzat l'entrada del PLE, millorant-la un poc a partir de respondre a algunes preguntes que ella mateixa m'ha plantejat. Per si vos interessa... cliqueu ací per visitar-la!

Aquesta entrada es dividirà en les quatre sessions teòriques que abarca.

I. Sessió primera.

Licencia de Creative Commons

Comence l'entrada adjuntant aquesta foto, de la sessió primera, on ens van introduir ACAD Toolkit, una ferramenta didàctica que serveix per a repensar les activitats d'aprenentatge d'ús i integració de les TIC a les escoles. Aquesta es tracta d'un tauler de paper amb diversos malls de cartes de diferents colors, cadascun amb una utilitat diferent. La idea és dissenyar activitats tenint clar tot allò que açò comporta.

I vos preguntareu... què és "tot allò que açò comporta"? Doncs vos ho explique a continuació. Davant d'una activitat emergent, hem de tindre en compte els següents aspectes.

1. Disseny de l'espai (mall verd): com està distrubuït l'espai i com l'anem a estructurar? A part d'integrar tot allò que necessitem per a portar a terme l'activitat (llapis, tablets, taules, realitat augmentada, racons...) hem de tindre en compte en quins espais anem a portar a terme la dinàmica i els recursos que emprarem, siguen aquests analògics o digitals. Alguns exemples d'espais podrien ser l'estudi col·laboratiu, el laboratori d'aprenentatges o el foro online.

2. Disseny de tasques de coneixement (mall groc): això és, les tasques epistèmiques. Què farem nosaltres com a professorat i què farà l'alumnat? Faran una activitat de lectura... o per contra, tindran joc lliure? Alguns exemples són els següents: visual thinking, classe magistral, publicacions acadèmiques, estudi de cas, debat, construcció de prototip, pluja d'idees, tècniques de treball cooperatiu, retroalimentació al grup, publicació acadèmica, foro... Allò més important, sens dubte, és que les tasques tinguen significat. Actualment disposem de més recursos que abans, doncs la tecnologia ha anat evolucionant.

3. Disseny de la interacció social (mall taronja): com es relacionen els nens? com ens relacionem amb ells? Hem de tindre en compte els rols en l'aula, el canvi d'estereotips, si anem a treballar per grups o per parelles, la divisió del treball. Tot açò condiciona la relació dins i fora de l'aula. Alguns exemples són els següents: treball per equips, treball individual, persona que treballa en la tasca, membre de la comunitat, audiència, personal que facilita, docent... I és que, no és el mateix treballar de manera individual i no aïllada que en grup i no en la mateixa habitació, per exemple. Tot açò ho hem de tindre en compte.

4. Pedagogia (mall blau): ho treballarem en les següents sessions.

Licencia de Creative Commons

I és que, al dissenyar tot açò tenim una major perspectiva de tot allò que entra en joc quan realitzem una activitat a l'aula. ACAD Toolkit és una asombrosa ferramenta que ens ajuda, com diu en el mapa, a assolir aquelles metes que tinguem plantejades des d'un principi.

Tanmateix, vos preguntareu: i per què aquesta ferramenta? Doncs, com ens deia la mestra avui a classe, la bambolla ha explotat. Abans, tot allò que treballàvem a l'aula es quedava allí; tanmateix, avui en dia s'intenta integrar a la família, situar l'aprenentatge en un context real... la tecnologia ha facilitat que tot aprenentatge possible vaja més enllà de les quatre parets de l'aula. Com deia Linda Castañeda, "nuestra misión era hacer que nuestra burbuja fuera estupenda". Els entorns d'aprenentatge han canviat. I aquest només succeeix quan l'activitat és emergent i està situada. Allò més positiu de tot açò és que aquest tipus d'activitats sempre responen als objectius: és ací on ACAD Tool entra en acció. Encara que podria ser una ferramenta digital perfectament, perdria el poder de tocar, de compartir, de parlar o de sentir juntament amb la resta d'integrants del grup. Aquesta està pensada per al disseny participatiu.

Foto de Santi Vedrí en Unsplash

Per si voleu més informació al respecte, us deixe aquest article sobre el disseny didàctic per ací: punxa per veure l'article!

Encara que en un primer moment anava a treballar amb el meu grup de sempre, hem hagut de reorganitzar-nos i treballar amb un altre grup de classe. He de dir que he estat molt còmoda amb les meues companyes i crec que hem fet un treball de profit. Voleu veure'l?

Punxa ací per a llegir el nostre treball!

A partir d'aquest exemple hem dissenyat l'activitat. He après molt i crec que aquesta ferramenta podria ser de gran utilitat en el meu futur docent, per tal de tindre clars molts aspectes que l'acte d'educar comporta. A més, tindre-la a mà t'inspira a adequar l'activitat al teu alumnat i a contextualitzar-la. Tot açò propicia un aprenentatge més significatiu. M'he quedat molt sorpresa! 😲

II. Sessió segona.

En aquesta segona sessió ja hem tornat a treballar amb els nostres grups habituals. Tanmateix, ho hem fet d'una forma diferent: el grup s'ha dividit en dos equips de treball (sent tres integrants en cada equip com a components) i hem hagut d'analitzar l'activitat que vam crear per al Bee-bot durant el quatrimestre passat amb aquesta ferramenta didàctica. No recordeu quina era l'activitat? Punxeu ací per visitar l'entrada corresponent!

Així doncs, ens hem posat mans a l'obra. Observant amb atenció cada mall de cartes, hem aconseguit posar-nos d'acord per a definir tot el que abarca el nostre treball. Ens ha agradat molt que ACAD Toolkit no siga una ferramenta tancada: hem pogut afegir cartes que hem vist necessàries per tal d'analitzar la nostra activitat (com per exemple, la carta de recurs "robòtica"), a més d'emprar algunes que els nostres companys i companyes també han creat (com la carta de "material manipulable"). Ha estat molt interessant descobrir que podem interpretar la nostra activitat de moltes maneres i acotar-la com a activitat emergent. Això sí, a mesura que ho féiem, hem anat adonant-nos que tal volta necessitaria modificacions.



Però això no ha sigut tot. El més difícil ha estat reunir-nos amb la resta de l'equip i adonar-nos-en que havien emprat targetes completament diferents! És clar, algunes sí que coincidien, perquè al cap i a la fi, és la mateixa activitat. Però hem escoltat perspectives diferents que mai hauríem arribat a imaginar. També ho he de dir: quasi totes han sigut propostes de millora. Tanmateix, no les hem pogut acceptar perquè en aquesta tasca ens hem de basar en l'activitat tal qual la vam escriure. La feina de millorar-la serà dels nostres jo futurs.

Així doncs, m'agradaria acabar la sessió d'avui amb aquesta cita: «uno de los retos que tienen actualmente las instituciones educativas consiste en integrar las aportaciones de estos canales formativos que suponen las TIC en los procesos de enseñanza y aprendizaje, facilitando a los estudiantes la estructuración y valoración de estos conocimientos dispersos para que signifiquen una ayuda más y no caigan por el contrario en el mal uso» (Soler Pérez, 2008).

III. Sessió tercera.

Aquesta sessió m'ha resultat prou interessant. A l'hora d'explicar-la, la dividiria en dues parts.

Primera part. Explorem el mall blau de targetes ACAD Toolkit.
Aquesta primera part de la sessió l'hem dedicada a mirar una per una les targetes blaves d'aquesta ferramenta, adonant-nos que són metodologies molt variades que podem emprar en el nostre dia a dia a l'aula. 

Segona part. Elegim les targetes blaves que defineixen la nostra activitat, les relacionem amb la resta de targetes triades i millorem la proposta.
Després d'haver observat detingudament i entès les targetes blaves, hem creat un nou treball centrat en establir una relació entre les targetes del mall blau triades amb la resta de targetes del treball, a part de suggerir una proposta de millora de l'activitat original.

En contraposició a les imatges anteriors triades, aquesta és la versió final de la nostra activitat del Bee-bot, amb les propostes de millora incluides.

Proposta de millora by Mariola Garcia Salvador is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License.


IV. Sessió quarta.

Aquesta última sessió s'ha centrat en la realització d'una enquesta de satisfacció en relació al programa ACAD Toolkit i en l'organització de les següents sessions de l'assignatura fins que s'acabe el quatrimestre.

Encuesta ACAD by Mariola Garcia Salvador is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License.


Amb la finalització d'aquesta entrada m'agradaria reflexionar un poc sobre tot allò que he après durant aquestes quatre sessions i que espere posar en pràctica en el meu futur docent. 
 
Citant a Goodyear et al (2021), "la recepció del Toolkit entre les persones participants en els seminaris ha sigut molt positiva i la experència de la seua participació en la validació de la traducció ha suposat una oportunitat de discussió francament interessant i complementària entre els contextos". I és que, el descobriment d'aquesta ferramenta ha suposat per a mi una oportunitat d'assegurar-me si faig bé o no cadascuna de les activitats que plantege. Que ACAD Toolkit em deixe planificar de forma tan acurada i detallada el context de la meua proposta em facilita saber si l'estic aplicant de forma correcta o no.

Com a futura docent, crec que aquesta ferramenta és ideal per a planificar cadascuna de les activitats que plantegem a classe i pense amb fermesa que hauria de ser un mètode que tothom utilitzara a l'hora de realitzar la seua programació, encara que siga de forma mental (és clar, quan ja l'has treballada molt i eres capaç de fer aquest procés de forma instintiva). A més, el millor és que no només serveix per a planificar les tasques, sinó que també es pot analitzar allò que ja has portat a terme i, si ho veus escaient, millorar-ho.

¡No m'esperava que fóra tan útil! He aprés noves metodologies (que no sabia de què tractaven o no recordava d'anys anteriors), nous recursos, nous espais i noves formes de treballar. Per descomptat que, d'una manera o d'una altra, aquesta ferramenta influirà en el meu futur docent. Ha sigut una forma enriquidora i prou dinàmica d'aprendre a dissenyar activitats d'una forma significativa. La recomane moltíssim.

I és que, com a mestres, vivim en canvis constants. Hem d'adaptar-nos a totes les possibilitats que apareguen en el nostre dia a dia com a ensenyants, intentant aplicar-les a l'aula si creiem que formaran part d'un canvi important en el nostre alumnat. Al cap i a la fi, el nostre principal objectiu ha de ser garantir el seu benestar i un aprenentatge capaç de ser aplicat en les seues vides: és per això que hem de preocupar-nos de seguir informats, actualitzats i formats en tots els àmbits que l'educació incorpora. ACAD Toolkit com a planificació i anàlisi didàctic és un d'ells.

Això seria tot per l'entrada d'avui. Ens veiem en la propera!






REFERÈNCIES:

Arteaga, (2021). El Toolkit ACAD. Aula Magna 2.0. Revistas Científicas de Educación en Red. https://cuedespyd.hypotheses.org/8983

Goodyear. P., Carvalho. L., Yeoman. P., Castañeda, L., & Adell, J. (2021). Una herramienta tangible para facilitar procesos de diseño y análisis didáctico: Traducción y adaptación transcultural del Toolkit ACAD. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 60, 7-27. https://doi.org/10.12795/pixelbit.84457

Soler Pérez, V. (2008). El Uso De Las Tic (Tecnologías De La Información Y La Comunicación) Como Herramienta Didáctica En La Escuela. Contribuciones a las Ciencias Sociales, Servicios Académicos Intercontinentales SL. https://ideas.repec.org/a/erv/coccss/y2008i2008-102.html 

Comentaris

Entrades populars