PLE
Hola!
Està clar que cada vegada amb més freqüència utilitzem la tecnologia per a aprendre. Els aparells electrònics ja no són només una ferramenta per a treballar, sinó que han passat a convertir-se en una eina educativa. I és que, tot el món, avui en dia, tenim ja creada una identitat digital, haja sigut aquesta creació de forma intencionada o no. Estem a l'internet. L'internet està en nosaltres. És quelcom del que ja no podem escapar.
Bé, doncs, ja que açò és un fet irrefutable i no ens queda altra que acceptar-lo, anem a treure-li la part positiva, no?
Un PLE (això és, Entorn Personal d'Aprenentatge o, en anglés, Personal Learning Environment), segons allò que hem tractat a classe avui, és un conjunt d'eines, d'accions que porterm a terme o de gent amb qui ens relacionem que ens ajuda a aprendre coses. No és una aplicació, ni una plataforma, ni una web, ni una teoria... és quelcom que construim. Segons Adell i Castañeda, un PLE és un «conjunt d'eines, fonts d'informació, connexions i activitats que una persona utilitza habitualment per a aprendre», (2010).
Sempre hem tingut un PLE. L'ésser humà viu amb açò. «La idea de que todas las personas tienen un entorno, personal por tanto, en el que aprenden es inherente al hecho mismo de que las personas aprenden a lo largo de toda su vida y en todo momento», (Castañeda, L. y Adell, J., 2013). Simplement, aquest ha anat evolucionant al llarg del temps. Abans, per exemple, només podíem aprendre dels amics, de la televisió, de la família de l'escola o dels apunts, entre altres. Ara, amb la revolució de l'Internet, pareix que tot estiga al nostre abast, i el nostre entorn d'aprenentatge s'ha centralitzat sobretot en aquest lloc. «Dado que una buena parte de nuestra rutina diaria se ha trasladado a Internet, el conjunto de instrumentos, materiales y relaciones que forman la parte digital de un PLE suele estar habitualmente constituido por herramientas web, repositorios de recursos y servicios de red social que utilizamos regularmente tanto en el ámbito educativo como en el laboral y recreativo», (Casquero, O., 2013). La nostra xarxa d'aprenentatge, gràcies a l'Internet, s'ha interconnectat.
Com diu Adell, la tecnologia ha provocat un increment espectacular en el nostre entorn d'aprenentatge (2013). Convertir informació i generar coneixement és una sort que abans ni tan sols haguérem pogut imaginar. Tanmateix, això també implica un canvi en el professorat, doncs han de redefinir què és l'aprenentatge per a ells i crear noves formes per a provocar-lo en l'alumnat. «Eso significa que las experiencias, intercambios, actividades a las que nos ha acercado el uso de las tecnologías ha multiplicado, diversificado y personalizado de manera extraordinaria nuestro entorno para aprender, al punto que los entornos de aprendizaje centralizados y comunes a todos nos parecen insuficientes y empobrecedores», (Castañeda, L. y Adell, J., 2013).
Per a finalitzar, m'agradaria compartir el meu PLE creat amb la pàgina web Canva. L'adjunte a continuació.
PLE by Mariola Garcia Salvador is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License.
Com veieu, hi ha moltíssims llocs dels quals aprenc i intente compartir (de segur que hi ha més i no m'han vingut al cap). Mentre que de l'apartat d'investigar, habitualment aquests llocs són de caràcter formal, de l'apartat d'experimentar són normalment informal, encara que dels altres dos restants, quasi m'atreviria a afirmar que tenen un caràcter mixt.
És cert que encara que aquest és el meu PLE d'avui en dia, molt probablement anirà canviant i evolucionant amb el pas del temps. De cara al meu futur docent, de segur que hi haurà moltes coses que canviaran: d'altres tinc segur que es mantindran per sempre. Encara que aprenguem de la tecnologia, inevitablement aprenem de les persones que tenim al costat, i això és quelcom que no varia per més anys que passen. Tanmateix, sí que és cert que quan ja siga mestra i exercisca aquesta professió, és molt probable que el meu PLE es centre en la creació de material i contingut per al meu alumnat. Quelcom a millorar de cara al futur, en la meua opinió, és emprar menys recursos digitals en el meu dia a dia i centrar-me en allò que el món em pot oferir.
Conèixer el meu PLE m'aporta saber d'on extrac informació i on l'aboque. M'aporta valorar més fonts d'informació que de vegades apartem sense tindre-les en compte, (com les històries que ens conten els iaios, o els llibres de la biblioteca), i em fa sentir bé cercionar-me de que el meu entorn és ampli i seguirà sent-ho.
PLE per escrit:
💬 CREAR I COMPARTIR: Canva, Google Drive, alumnat, Instagram, tumblr, Twitter, TikTok, Pinterest, Blogger, Whatsapp, Facebook, Word.
💬 COMUNICAR: Skype, Instagram, Gmail, Discord, cridades telefòniques, Google Meet, Whatsapp, TikTok, família.
💬 EXPERIMENTAR: Spotify, amics, platja, biblioteques, Animal Crossing, Shein, Deezer, Sims 4, pintura, música, Google Maps.
💬 INVESTIGAR: Wordreference, RAE, Google, universitat, biblioteca, Diccionari Normatiu del Valencià, Google Drive, Youtube, professorat.
Vos ha agradat? Vos anime a crear el vostre PLE! De segur que descobriu coses que no sabieu!
AMPLIACIÓ PLE:
Després del feedback rebut per part de Gracia, m'anime a millorar un poc aquesta entrada. Encara que a dia d'avui, el meu PLE no ha canviat, no està de més reflexionar sobre algunes qüestions en què a aquesta ferramenta respecta.
I és que, la mestra m'ha plantejat algunes preguntes. Aniré contestant-les poc a poc i intentaré aplicar-les a la resta de les entrades, per tal d'aconseguir un blog més reflexiu i complet.
Foto de Giulia May en Unsplash |
1. Què has aprés fent el teu PLE sobre tu mateixa i sobre com aprens?
Fent el meu PLE m'he adonat que tot el que faig durant el meu dia a dia, em serveix, d'una manera o d'una altra, per a aprendre. Encara que el meu aprenentatge sol ser més reflexiu que visual o auditiu (això és, li done prou voltes a les coses per tal de trobar-les un sentit), em serveix d'ajuda tindre, en aquest cas, una imatge, que recopile totes les fonts que em serveixen per a enriquir-me.
2. Què milloraries del teu PLE?
Tal volta el faria més ampli. Sí és cert que intente indagar sobre allò que m'interessa, fent ús, sobretot, de l'internet. Tanmateix, acabe sempre en les mateixes pàgines web o llocs virtuals. No sé com, però pareix que totes les meues cerques van a parar als mateixos enllaços. Alguns exemples són el traductor de Google o Wikipèdia, ambdós que podria substituir per opcions molt més bones i profitoses.
3. De quina manera l'amplaríes?
Probablement l'ampliaría fent una mica d'esforç. Encara que hi ha fonts que apareixen de forma espontània i es queden en la teua vida, hi ha d'altres a les que has de recurrir necessàriament per a trobar informació. Si em quede amb les mateixes de sempre, probablement, obtindré la mateixa informació de sempre. És qüestió d'esforçar-se i innovar.
4. Quina relació té el teu PLE amb la teua competència digital?
Crec amb fermesa que el meu PLE amb la meua competència digital es troba estretament relacionat. I és que, avui en dia, el lloc més gran per a trobar informació és l'Internet. Inconscientment, acudisc a aquest per a millorar el meu aprenentatge. Així doncs (fent sempre un bon ús, és clar), millore també la meua competència digital.
REFERÈNCIES:
Casquero, O. (2013). PLE: Una perspectiva tecnológica. En L. Castañeda y J. Adell (Eds.), Entornos Personales de Aprendizaje: Claves para el ecosistema educativo en red (pp. 71-84). Alcoy: Marfil
Castañeda, L. y Adell, J. (2013). La anatomía de los PLEs. Entornos personales de aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en la red. (pp. 11-27). Alcoy: Marfil.
Moreira, M. A. (2009. La sociedad de la información, las tecnologías y la educación. Introducción a la Tecnología Educativa. (pp 5-15). Universidad de La Laguna.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada