Mòbils i realitat augmentada
Hola! Què tal esteu? 😄
Hui vinc amb una entrada molt intrigant. En TIC hem estat treballant quelcom que després podrem utilitzar en la nostra aula, amb propostes interessantíssimes. I és que, hem estat parlant sobre la realitat augmentada! Existeixen activitats increíbles que podem portar a terme a classe amb el nostre alumnat amb aquesta ferramenta.
Per a que açò siga possible, necessitem un dispositiu que dispose de càmera i connexió a internet. A més, alguna app que possibilite aquesta pràctica. I és que, la realitat augmentada és allò que veiem a través d'un visor, és a dir, la nostra realitat modificada amb capes que contenen enganxines o filtres. Dues aplicacions que hem comentat a classe que possibilita açò és Augment 3D o AR Real Animals.
Foto de Jessica Lewis en Unsplash |
Aquesta ferramenta, que com hem dit, adjunta capes d'informació digitalitzada damunt de la realitat, s'empra en els catàlegs d'empreses com Ikea o Carrefour, per tal de veure els productes a tamany real o en 3D. Aquestes empren codis QR o la imatge com a propi disparador. Tanmateix, hem de diferenciar-la de la realitat virtual, que no parteix de l'espai real, sinó d'un altre espai completament virtualitzat. Aquesta, per contra, s'utilitza molt en videojocs d'immersió en els quals no partim d'una referència real, sinó que estan completament digitalitzats. Per jugar, habitualment requerim d'unes ulleres especials.
Un altre concepte que també hem tractat és el de la realitat mixta, que és aquella que utilitza elements virtuals i reals a la vegada. Tanmateix, cal esmentar que aquesta no està massa ben definida, doncs de vegades no es sap diferenciar de la realitat augmentada.
Cal fer èmfasi en què aquesta última s'usa en educació com en activitats que representen el cos humà, per a treballar la representació espacial, per a contar contes, per a fer gimcanes, ABP... Gràcia també ha comentat que és interessant quan s'empra en medicina, per a practicar intervencions o per veure òrgans a en tres dimensions. Tanmateix, és millor utilitzar apps ja creades, doncs crear continguts implica moltes hores de treball i ja hi existeix gent que es dedica a això, com bé són els dissenyadors gràfics.
Així doncs, després d'aquesta xicoteta introducció, hem dividit aquest aprenentatge en diverses sessions. En la primera, ens hem disposat a realitzar l'activitat en grup proposada per la professora. En aquesta, hem hagut d'agafar una tablet i diversos dibuixos els quals hem acolorit. Connectant-nos en el nostre correu de la UJI, hem emprat dues aplicacions ja instal·lades al dispositiu per veure els nostres dissenys en tres dimensions. Vos adjunte les fotografies a continuació.
👉 Quiver:
Merge Explorer by Mariola Garcia Salvador is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License. |
També podríem haver treballat amb Merge explorer, però a pesar d'haver muntat el cub, no ens ha funcionat. Tampoc ens ha donat temps de treballar amb Body Planet. Tanmateix, em pareixen molt interessants totes les possibilitats que ofereixen les apps de realitat augmentada, doncs el fet de treballar-les a classe possibilita que l'alumnat s'interesse en aquest àmbit i també, en les matèries STEAM. De fet, he recordat una activitat que la meua tutora del Pràcticum d'aquest any ha portat a terme amb els xiquets i les xiquetes (de 4 anys d'edat) després de la meua tornada al quatrimestre. Punxa ací si vols veure-la! Per fer-la, ha llegit un conte als infants i a partir dels dibuixos que l'alumnat ha fet, ha aconseguit realitzar una animació, a partir de codis QR. M'ha paregut increïble. M'agrada molt que tinga un blog i que compartisca allò que fa a classe amb els discents, més quan treballa aspectes de robòtica i de tecnologia. He tingut molta sort de poder fer les pràctiques amb ella.
En la segona sessió de classe, hem gastat l'app Halo AR per tal de fer una proposta de realitat augmentada aplicable a una activitat d'infantil. Per a això, hem fet servir un mapamundi que vam realitzar en el segon curs del grau, el qual té velcros enganxats en diferents països i figures de monuments emblemàtics. La idea és apegar aquests dibuixos o figures en els velcros dels països que corresponguen. Per tal de convertir aquesta proposta en una activitat de realitat augmentada i facilitar l'aprenentatge de la geografia dels infants, hem buscat imatges, vídeos i figures en 3D que al passar la càmera de la tablet per damunt, es reproduisquen o es posen en marxa. Ha estat molt entretingut i en la posada en pràctica molt fascinant: hem pogut veure per damunt de les nostres creacions la versió digital d'aquestes.
Encara que no he pogut assistir a l'última sessió de la creació de material per motius personals, he estat donant suport als meus companys i companyes per via online. Per a acabar amb la tasca, hem dissenyat un document explicatiu que posa en comparació l'activitat original amb la millorada amb realitat augmentada.
Activitat geografia by Mariola Garcia Salvador is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License. |
Finalment, vam fer una fira de realitat augmentada per tal de veure els treballs de les i els companys. Tots han fet treballs increïbles.
Fira RA by Mariola Garcia Salvador is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License. |
Ara bé: després de treballar amb aquesta ferramenta i veure els resultats, m'agradaria compartir amb vosaltres algunes aplicacions que he trobat per Internet i que considere que vos poden servir en el vostre dia a dia a l'escola, en un futur. Treballar amb realitat augmentada trenca amb els esquemes tradicionals que tenim sobre l'educació i dona pas a que l'alumnat comence a conèixer el futur de la tecnologia que està per vindre. Adjunte alguns recursos o apps a continuació:
📌Cyberchase 3D Builder: no és una aplicació destinada a Infantil (més per a xiquets i xiquetes d'entre 6 i 9 anys), però l'he trobada interessant. Permet desenvolupar el pensament matemàtic a través de la deconstrucció de figures geomètriques de tres dimensions en figures bidimensionals simples.
📌JigSpace: encara que només funciona per a IOS, m'ha paregut prou interessant. Es tracta d'una aplicació que et permet descobrir com funcionen o es veuen certs objectes a partir de models en tres dimensions que es poden rotar amb la pantalla tàctil i veure el seu interior. Sobretot, m'ha paregut enriquidor el fet de poder utilitzar aquesta app per a treballar el cos humà o la Terra, per exemple.
📌AR Anatomia 4D+: està disponible per a Android, i a través de disparadors es poden veure característiques i parts del cos humà en tres dimensions.
📌Start Chart: esta aplicació m'ha paregut la més dinàmica i senzilla d'utilitzar. I és que, quan es fa de nit i les estreles apareixen en el cel, els xiquets i xiquetes poden utilitzar-la apuntant el seu dispositiu cap amunt per a informar-se sobre tot allò que es pot veure en la obscuritat de la nit. A més, poden retrocedir en el temps per saber com era tot allò que ens envolta molts anys enrere.
Foto de stem.T4L en Unsplash |
En definitiva, aprendre en realitat augmentada és una oportunitat que poques vegades hem tingut. Al llarg de la nostra vida com a estudiants, em sembla que aquesta competència s'ha deixat un poc de banda, no sé si perquè els professors no han estat informats sobre el tema, perquè açò en qüestió encara no estava prou avançat o, simplement, perquè s'ha considerat que hi ha coses més importants que com a ciutadans hem de saber fer o gestionar. Enriquir activitats ja creades prèviament és una oportunitat molt bona per a millorar en STEAM i iniciar-se en RA.
Tanmateix, sí que hi ha quelcom que he de dir: la realitat augmentada no és només una competència que està bé dominar-la (possiblement perquè siga allò que ens envolte en el futur, dins de no massa anys), sinó que després de provar-la en primera persona, m'he adonat que és un recurs didàctic molt interessant per a treballar amb l'alumnat, sense importar l'edat d'aquest. Aquesta eina fa que qualsevol activitat es convertisca en una més atractiva i interessant per al discent, i és que, com a mestres, no és això el que busquem? Pense que ho hauríem de tindre més en compte de cara a la nostra pràctica educativa en el futur.
A més a més, el fet de treballar en aquest aspecte i en la tecnologia en general, això és, en matèries STEAM, permet també que des de ben petits, els xiquets i les xiquetes ja es senten integrats en aquest món. Sobretot elles, que pareixen quedar un poc desplaçades d'adultes en aquestes matèries, per allò que parlàvem de la bretxa de gènere. Educar en STEAM, en tecnologia i en realitat augmentada a la nostra classe del futur, (aquella que inclou tant xiquets com xiquetes) i espemptar-les a elles per a que s'inicien en aquest món d'una manera més decidida, serà necessari per a evolucionar com a docents, i també com a societat.
Per tal d'acabar amb aquesta entrada, vos adjunte un vídeo que hem creat el meu grup i jo que resumeix l'activitat de transformació de la que vos he estat parlant al llarg d'aquest escrit.
Transformació by Mariola Garcia Salvador is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License. |
Vist açò, a què espereu per a informar-vos sobre aquest tema i a començar a aplicar-lo en la vostra vida diària? Vos recomane molt que doneu un pas endavant i pergueu la por d'aprendre en aquestes coses que pareixen tan difícils i desconegudes. Vos done la meua paraula que, després de fer esta petita activitat, no és tan complicat com ho sembla.
Vos llig en comentaris. Fins la següent entrada! 👋
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada