Codey Rocky
Hola! Com esteu? 😉
Avui emprenc aquesta nova entrada amb Codey Rocky, un robot amb el qual hem estat programant en l'última sessió. Aquest no està dirigit a alumnat d'infantil, sinó a xiquets i xiquetes de a partir de 6 anys d'edat. I és que, en aquest cas, no treballarem la competència digital infantil, sinó la nostra.
Així doncs, en primer lloc, hem visualitzat un vídeo que ens ha donat les pistes per a aprendre a programar el robot. En aquest hem entés que el robot funciona amb diversos dispositius (tablets, mòbils, ordinadors...) i que és un joguet STEAM (no recordes què és açò? Visita aquesta entrada!). Ve amb 8 targetes de colors, algunes etiquetes, un cable per a connectar-lo a l'ordinador i connexió bluetooth, entre altres coses. A més a més, el robot es divideix en dues parts: en Codey, que consta del cervell, els sensors, el botons parlants i el monitor amb la cara; i Rocky, aparell en el qual es sitúa el motor i la potència. Ambdues parts s'uneixen amb imans.
Tanmateix, per a posar-lo en funcionament, hem de tindre en compte i saber utilitzar les dues apps que permeten programar el robot: aquestes són Makeblock i Mblock. I és que, en aquesta primera existeixen diversos modes de configuració: mode drive per a jugar, mode dibuixar i executar... (cal destacar que l'autor del vídeo diu que realment li impacta que la velocitat del robot siga lenta, doncs açò és molt difícil d'aconseguir). Per altra banda, Makeblock és una app de programació molt pareguda a l'Scratch, en la qual es pot crear un codi i un programa. És impressionant la seua amplitud! Es poden programar els ulls, les llums, que parle o no, el moviment... inclús és capaç de detectar colors i obstacles.
Així doncs, una vegada presentat el robot i visualitzat com funciona, ha sigut l'hora de tindre'l en les nostres mans. Encara que al principi ens ha costat un poc entendre què havíem de tocar per a posar-lo en funcionament, prompte ho hem tingut prou clar.
Després de donar voltes sense parar i d'haver configurat alguns tipus d'ullets en la pantalla, hem començat a dissenyar un programa per tal de superar els reptes plantejats per la professora. En primer lloc, ens hem reunit amb els components del grup, que, en el nostre cas, ha sigut de nou persones. Després, ens hem repartit rols: unes han gravat, altres han programat... Tothom ha acabat palpant el robot i intentant esbrinar què s'havia de posar en el programa per tal que complira les ordres que volíem.
D'aquesta manera, quina millor forma d'explicar-vos en què han consistit els reptes que que ho vegeu amb els vostres propis ulls? A continuació us adjunte alguns vídeos i imatges dels tres nivells consecutius que hem hagut de resoldre per a superar el desafiament.
NIVELL 1:
Les possibilitats didàctiques de la programació i la robòtica, com veieu, són infinites. No només podem ensenyar en aquest àmbit al nostre alumnat, sinó que podem aprendre nosaltres i divertir-nos en el procés. He de dir que per a mi no ha estat fàcil: el fet de calcular la velocitat en relació al temps del desplaçament del robot ens ha costat una mica (hem hagut d'utilitzar objectes de la nostra taula com, per exemple, llibretes, per a mesurar quants centímetres avançava). A més, els girs i els comandaments se m'han fet un poc complicats. Tanmateix, al treballar en gran grup he tingut la sort de tindre companyes més endinsades en aquest tema que han programat el robot de la millor manera possible.
Com podríem treballar-lo a l'aula? Doncs se m'ocurreixen algunes idees:
👉Provocacions: deixem el robot i una tablet en l'aula i deixem que els xiquets i xiquetes experimenten amb ell, per a veure què conclouen o què saben fer.
👉Els demanem fer un recorregut: introduint-lo poc a poc, intentem que siguen capaços de realitzar un recorregut tal i com hem fet nosaltres avui a classe, però una mica més senzill.
👉Que forme part d'un conte: a través de la lectura d'una història, utilitzem una plantilla relacionada amb aquesta i al robot per a que represente de forma física allò que ocorre en el relat.
Això sí, com hem dit abans, Codey Rocky no és per a infantil, doncs és una mica complicat. En l'etapa a què ens dediquem emprarem robots com el Bee-Bot o el Blue-Bot, entre altres. Recorde haver aprés un poc d'Scratch en l'institut, programa molt semblant al del Codey Rocky, però han passat tants anys que ja quasi no m'enrecordava de com funciona. Ha estat molt bé treballar la robòtica d'aquesta manera i exposar-nos, d'una manera o d'una altra, al món que està per vindre.
Ens llegim en la següent entrada! 😁
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada