Xiquetes i STEM

Hola! Com esteu? 🙋

Hui vinc amb una entrada molt interessant: xiquetes i STEM. Per si no ho sabeu, STEM és l'acrònim en anglés dels termes Science, Technology, Engineering i Mathematics (això és: ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques). En algunes ocasions també podem trobar aquest terme com STEAM (doncs s'afegeix l'A d'art). Cal que tinguem aquest concepte clar abans de començar a parlar sobre açò.

Així doncs, donem pas a allò que ens interessa: quina relació tenen les xiquetes amb aquest terme?

Doncs... desgraciadament, ben poca. O diguem-ho bé: ben poca reconeguda.

Habitualment, s'associen les destreses relacionades amb la ciència amb els homes. Des de sempre, tots els científics reconeguts solen identificar-se amb figures masculines: quantes dones relevants en aquest tema coneixeu? Poques, veritat? Doncs hi ha. I hi ha moltes. El que passa és que no estan prou reconegudes.

Foto de Patricia Prudente en Unsplash

Al contestar a algunes preguntes plantejades en l'Aula Virtual sobre els materials centrats en aquest tema proposades per la professora de l'assignatura MI1855, m'agradaria donar la meua opinió:

🔋 Quines coses t'han sorprés i quines coses coneixies del vídeo de Lorena?

El vídeo de Lorena m'ha paregut molt interessant. Les úniques dues idees que coneixia de tot el que ha narrat en la seua presentació són que, evidentment, mai hem de deixar que la imaginació limitada d'algunes persones limite a les xiquetes a crèixer i desenvolupar-se; i que en altres idiomes, (ella posa l'exemple del turc) hi ha un article neutre que no discrimina a les dones (no és el cas de l'espanyol, en el qual, les dones ens tenim que sentir incloses en un masculí comú però els homes no es senten inclosos en un femení). He de dir que aquestes coses potser les sabia per simple sentit comú.

Tanmateix, algunes coses que m'han sorprés estan relacionades amb la terrible societat (en ocasions) en què vivim. Per exemple, no sabia res del robot Tay, un androide que tenia la capacitat d'entendre i reproduir tot allò que els humans diem: només va durar 16 hores, degut a tot el contingut racista i inclús nazi que va començar a emetre després d'haver estat en contacte amb les persones. I és que, la societat és la que accentúa la bretxa de gènere i el biaix estereotipat. Si no canviem nosaltres, com anem a intentar impartir una educació lliure de prejudicis? Només cal dir que el cinturó de seguretat (pensat per a homes, és clar), no contemplava la seguretat d'una dona embarassada, pel que va haver de passar molt de temps fins que es va traure un nou model més inclusiu.

Quelcom que també m'ha deixat atònita és la baixa autoestima amb que es crien les xiquetes, de per si, només per ser dones. Amb només sis anyets, ja es consideren més «tontes» que els xiquets. Però com no van a pensar d'aquesta manera? Si és que, si elles trauen bones notes, són «treballadores»; si són els xiquets els que ho fan, és perquè són «llestos». D'aquest punt de partida naix Inspirasteam. L'equip de Lorena ensenya a les xiquetes a identificar el biaix que viuen, a partir de 6 sessions, (primera, què són les STEAM; segona, informació sobre estereotips; tercera, professions; quarta, dones en la història; cinquena, dones STEAM actuals; i sisena, consolidació d'allò aprés amb experiments i jocs).

🔋 Quin és el nostre paper com a mestres i què podem fer?

És evident que el futur de les noves generacions està en les nostres mans. Com a docents, hem d'educar en perspectiva de gènere, allunyar-nos dels estereotips que malversen la societat, crear un ambient favorable per a l'aprenentatge igualitari i donar veu a aquelles xiquetes que es senten inferiors pel simple fet de ser dones. La bretxa de gènere, i més en les ciències STEAM, és quelcom que ha de desaparèixer. Si la tecnologia implica innovació i evolució, que existisca una discriminació cap a les dones en aquest sentit no té cap mena de trellat. «Según sus conclusiones, las niñas son más propensas a estudiar carreras STEM cuando las materias científicas y matemáticas están impartidas por una mujer. Además, se desenvuelven mejor en esas clases que si el profesor es un hombre» (Rojas, S. 2018).

Activitats que es poden portar a terme a l'aula en són moltes, però sempre s'han de fer mirant per la figura de la dona, exemplificant referents femenins en vegada de tots masculins, cuidar el llenguatge per tal que siga inclusiu i, per suposat, explicar als nens i nenes allò que ocorre realment i informar-los que és responsabilitat nostra canviar-ho i millorar-ho. «La falta de referentes femeninos STEM es, según Fernández, uno de los factores más importantes cuando se trata de explicar la ausencia de mujeres en las aulas técnicas» (Rojas, S. 2018). Hem de frenar aquest desinterès perquè les dones som capaces d'aportar moltíssim a aquest món i el fet de prescindir de nosaltres és una completa llàstima. També hem d'acabar amb el mite de «a les xiques no els agrada la tecnologia», donat que és totalment fals.

Com a mestres, hem d'intentar acudir a formacions sobre la tecnologia, promoure la experimentació i la solució de problemes des que l'alumnat és ben menut, incloure una visió positiva de les disciplines STEAM (si les mostrem com difícils, captaran la curiositat de menys infants), i, per suposat, incloure imatges positives de les dones en aquestes matèries.


Foto de ThisisEngineering RAEng en Unsplash


🔋Quina es la teua relació amb la tecnologia? Creus que pot estar influenciada pels teus referents (o la falta dels mateixos)?

Personalment, jo sempre he estat en contacte, d'una o d'una altra forma, amb la tecnologia. Sent filla d'un informàtic, quasi sense adonar-me'n, he tingut curiositat per aquest tema. Al meu germà també li encanta el món de la programació, pel que he tingut dos referents en casa en aquest àmbit. Això sí, encara que m'agrada molt el tema dels videojocs (si soc sincera, aquells que no requereixen de massa habilitat són els meus preferits), i la fotografia, no he desenvolupat una atracció descomunal per les TIC, doncs inclús tenint persones molt properes endinsades en aquest món, potser he trobat una mancança de suport per tal d'informar-me més sobre les STEAM. Vaig fer dues assignatures d'informàtica a l'institut, però els meus companys eren quasi tot xics i al final, vaig decidir que no m'agradava tant com pensava.

Actualment, gaste la tecnologia en el meu dia a dia, però com ho pot fer qualsevol altra persona que no en sap massa del tema. Utilitze les xarxes socials, l'ordinador per a fer treballs acadèmics i auriculars inalàmbrics per escoltar música. Si algun dia estic inspirada, tal volta em pose a llegir en la tablet o m'equipe el rellotge digital. Però no vaig molt més enllà.

Foto de Patricia Prudente en Unsplash

Un altre text que he trobat d'especial rellevància és el de Veinte mujeres inspiradoras en carreras STEM, en el qual es referencia un llistat de dones que tenen o han tingut una gran repercussió en l'àmbit científic (però potser han estat amagades per la major importància que sempre se'ls ha donat als homes en aquest àmbit). És increíble, perquè hi ha de tot: dones astrònomes, tecnòlogues, científiques, informàtiques, físiques, mecàniques... quina llàstima que mai hagem sentit parlar d'elles. Una que m'ha cridat especialment l'atenció ha sigut Jennifer Doudna, investigadora de l'ADN, que ha decobert la manera d'editarlo en qualsevol organisme.

Ara bé, com poden les organitzacions involucrar a les dones en projectes científics i tecnològics? Doncs a partir d'iniciatives com Girls who code, Girls in Tech o Girls 4 Science«El mundo necesita ciencia y la ciencia necesita mujeres» (Rojas, S. 2018).

Per si és del vostre interés, Microsoft també disposa d'una iniciativa d'inclusió de les dones en el món de la tecnologia. Algunes accions que l'empresa proposa són la capacitació, la socialització i l'epreniment d'iniciatives a nivell regional. A continuació adjunte un vídeo on s'explica un poc el procés en Colombia.

Microsoft Latinoamérica (2020)

I amb açò tancaríem l'entrada d'avui. Què penseu sobre aquest tema? M'agradaria llegir-vos en comentaris, és un assumpte que dona per a molt...

Fins la següent entrada! 😄



REFERÈNCIES:

Abril, W. (2021). ¿Cómo incentivar a las niñas por carreras en STEM desde las escuelas? Blog Microsoft Educación. https://www.microsoft.com/es-xl/blogmicrosofteducacion/2021/03/27/como-incentivar-a-las-ninas-por-carreras-en-stem-desde-las-escuelas/

Fernández, L. (2018). @loretahur Lorena Fernandez en #GSH18 presenta #inspirasteam. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=Th-ONCZYtVk 

Macho, M. (2017). Veinte mujeres inspiradoras en carreras STEM. Ciencia y más. https://mujeresconciencia.com/2017/06/28/veinte-mujeres-inspiradoras-en-carreras-stem/

Microsoft Latinoamérica (2020). Microsoft Colombia: Más niñas en STEAM. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=BSFqW0uye_k&t=29s

Rojas, S. (2018). En busca de talento femenino STEM. Reportajes. Equipos y talento. https://www.equiposytalento.com/upload/talent_noticias/002/2737/repotajestemtalentstreet.pdf

Comentaris

Entrades populars