Pensament computacional i robòtica

Bon dia! Com esteu? 💭

Avui parlarem sobre quelcom prou interessant: el pensament computacional i la robòtica. Com segurament vos habreu adonat, aquest és un tema prou rellevant del que portem parlant des de fa unes entrades enrere. I és que, com a futurs docents, hem de saber que impartir una educació basada en el desenvolupament d'aquestes destresses en l'alumnat d'infantil és responsabilitat nostra.

Però, què és el pensament computacional?

Doncs què millor que aportar una bona definició: «En palabras de la propia Wing "el pensamiento computacional implica resolver problemas, diseñar sistemas y comprender el comportamiento humano, haciendo uso de los conceptos fundamentales de la informática". Es decir, que la esencia del pensamiento computacional es pensar como lo haría un científico informático cuando nos enfrentamos a un problema», (León, J.M. 2020).


Foto de Rock'n Roll Monkey en Unsplash

És evident que la tecnologia, cada vegada més, és una part indispensable per a les nostres vides. Per a poder treballar amb ella, els xiquets i xiquetes han de desenvolupar les habilitats necessàries que els permeten moure's en aquest món. Com a mestres, som nosaltres els que hem d'educar-los amb pensament computacional. Però, com podem fer-ho?

Doncs a través de la robòtica. Aquesta és una ferramenta que, al programar, ajuda a assolir aquells coneixements marcats pel currículum d'infantil. Especialment, en aquesta etapa educativa es treballa, sobretot, a partir de robots infantils com el Bee-Bot (si vos interessa conèixer més sobre aquest robot o sobre altres semblants podeu revisar l'entrada anterior titulada Miren ens visita!, disponible al blog).

I és que, parlant sobre aquesta i donant-li una ullada, Miren crea panells adaptats a aquella activitat que vol realitzar amb el Bee-Bot, (per exemple, panells de la tardor, de l'abecedari o de Montessori), i, d'aquesta manera ensenya en pensament computacional a través d'altres competències (com lectoescriptura o coneixement del medi). M'ha paregut molt interessant. 


Foto de Michał Parzuchowski en Unsplash

També, en aquest blog s'explica com fer un panell per a Bee-Bot. A l'hora de ser mestres hem conèixer aquest tema, doncs per a que el robot funcione, el panell ha de tindre unes mesures exactes (15cm x 15cm). En aquesta publicació es mostra, de forma general, com podem treballar amb aquest robot a classe i ens facilita alguns recursos (com disfresses, materials, simuladors, escenaris...). Està molt interessant i ens pot ajudar a l'hora d'impartir docència. I és que, l'ús del Bee-Bot a l'aula «es interdisciplinar, se puede adaptar curricularmente para profundizar en determinados objetivos, contenidos y/o competencias, establece una relación entre los diferentes niveles de la Taxonomía revisada de Bloom y aplicaciones móviles que se pueden utilizar, incluye ejemplos de actividades concretas que se pueden llevar a cabo en el aula, y se especifica cómo puede realizarse el proceso de evaluación», (Código 21, s.f.).

Què vos ha paregut tot açò, lectors? Sabíeu que la robòtica pot donar tant de si? Ens llegim en comentaris!






REFERÈNCIES:

Código 21. Proyecto de Robótica educativa: «Trabajamos con robots en Infantil: Bee-Bots». (s. f.).

León, J. M. (2020). ¿Qué es el pensamiento computacional? Programamos. http://programamos.es/que-es-el-pensamiento-computacional/

Lucas, M. (2022). La clase de Miren. Blogger. http://laclasedemiren.blogspot.com/

Salomé (2015). Tablero para Bee-Bot. Blogger. https://etapainfantil.blogspot.com/2015/10/tablero-para-bee-bot.html?m=0

Comentaris

Entrades populars