Fem un podcast en l'assignatura MI1855!

Bon dia de nou! 😄

He estat un poc desapareguda, però ara vos explicaré el per què... i és que, en l'assignatura MI1855 hem estat gravant un podcast! Sí, sí, com ho llegiu. Ha sigut una experiència molt enriquidora i podria atrevir-me a dir que inclús graciosa, doncs, jo, almenys, no estic acostumada a ser locutora, i tot açò m'ha pillat d'imprevist. Tanmateix, crec que hem aconseguit un bon resultat. Més endavant podreu comprovar-ho per vosaltres mateixa.

No obstant, això sí, primer començarem informant-nos un poc sobre què és un podcast i la seua relació amb l'escola. Ho farem a partir de les qüestions proposades en l'Aula Virtual de l'assignatura.


Foto de Thanos Pal en Unsplash


Quina relació té el podcast amb la competència digital i amb el currículum d'infantil?

És clar que quan pensem en el concepte de competència digital, i més, en el de currículum d'infantil, habitualment la paraula podcast no és la primera que apareix en les nostres ments. Tanmateix, hem de ser conscients que està molt relacionada amb els dos termes, doncs, per una banda, al gravar-nos a través de la tecnologia, comencem, sabent-ho o no, a ser competents digitalment (doncs utilitzem la tecnologia per a aconseguir un objectiu: en aquest cas, compartir una idea o parlar sobre un tema amb la comunitat d'oients). També, a l'utilitzar la nostra veu com a vehicle comunicatiu, desenvolupem l'expressió oral i inclús aprenem tècniques d'oratòria ben relacionades amb el currículum d'infantil que moltes vegades, com a mestres, deixem de costat. I és que, segons Castañeda, aprendre a fer presentacions orals és un requisit indispensable per al desenvolupament social del xiquet.

Quina utilitat o potencial com a recurs educatiu?

No només el podcast serveix com a ràdio de l'escola per a que la resta de l'alumnat estiga assabentat de notícíes recents o de temes d'interés, sinó que, baix el meu punt de vista, la potencialitat que amaga aquest tipus d'activitat és espectacular. I és que, com deia abans, desenvolupa l'expressió oral de l'alumnat, que moltes vegades deixem de costat per prioritzar l'expressió escrita. A més, permet una major comunicació amb els companys i companyes, estableix un diàleg grupal on l'intercanvi d'idees acaba sent molt enriquidor i, per suposat, els motiva per a seguir sent partícips d'aquesta activitat tan atractiva. I és que, els xiquets i xiquetes davant d'un micro es converteixen en vertaders locutors. Ho fan des de l'ànima. Els encanta. Qui som nosaltres per a negar-los eixe plaer? «Los podcast se crean para ser escuchados, y esto facilita que una persona pueda acceder al contenido mientras realiza otro tipo de actividad», (Amador, P. 2021).


Foto de Austin Distel en Unsplash


Què podem fer amb el podcast a l'escola com activitat innovadora?

A part de una ràdio escolar, com hem fet nosaltres al llarg d'aquesta setmana, el podcast és capaç de donar molt més de sí. Per exemple, una activitat que crec que podria motivar a l'alumnat i que serviria per a desenvolupar les seues competències podria ser la següent: una vegada per setmana, 5 infants de la classe serien seleccionats per a la gravació d'un podcast (cada setmana serien 5 diferents, per tal de que tothom poguera participar en l'activitat). Així doncs, els divendres a última hora reuniríem a l'alumnat elegit en una aula preparada, que comptara amb micròfons i auriculars. A través d'una sèrie de preguntes, els xiquets i xiquetes contarien allò que han fet a classe al llarg de la setmana, formant part d'un diàleg reflexiu i respectant el torn de paraula dels companys. Finalment, durant el cap de setmana, la professora editaria l'àudio, i, el següent dilluns, el reproduiria a tota la classe com a resum de la setmana anterior. S'obriria de nou un torn de paraula reflexiu on tothom podria donar la seua opinió sobre el treball dels companys. 

Altres activitats utilitzant el podcast com a recurs educatiu podrien basar-se, també, en la reproducció d'àudios interessants per a l'alumnat. Podríem fer, per exemple, «l'hora del podcast», que consistiria en que cada dia, un xiquet o xiqueta portara de casa un àudio que li haguera semblat enriquidor per a compartir-lo amb els companys i les companyes.

Què necessitem per a fer podcast o ràdio a l'escola?

En termes generals, allò bàsic que necessitem són micròfons, auriculars i un ordinador. Tanmateix, és cert que amb un mòbil i un programa d'edició n'hi ha prou. Tot depén del nostre pressupost, i, també, de les ganes que tinguem de portar a terme l'activitat. Hem de ser conscients de que l'alumnat es sentirà molt més motivat si s'asseu davant d'un micròfon que si simplement obrim la registradora d'àudio del telèfon i comencem a gravar-los.

Foto de Kelly Sikkema en Unsplash


He de dir que, personalment, la realització d'aquesta activitat m'ha semblat molt interessant. Com deia abans, mai no m'havia posat davant d'un micròfon a parlar sobre tecnologia, i menys, davant d'altres persones. Al principi, clar, em donava una mica de vergonya, però després he anat agafant-li el gust i inclús podria atrevir-me a afirmar que m'ha agradat molt gravar amb els meus companys i companyes. No només he aprés a entonar i a parlar pausadament, sinó que m'ho he passat molt bé fent-ho. Crec que utilitzaré aquest recurs com a futura docent, doncs, encara que el coneixia d'abans, no li havia trobat la potencialitat educativa, però ara me n'adone de la quantitat de coses que es poden fer a partir del podcast.

Citant a Amador (2021), els passos a seguir per a aconseguir realitzar un podcast increíble són els següents: elegir el tema; definir els participants; planificar els continguts; gestionar el temps; demanar feedback als oients; preparació vocal; ordenar l'equip per a gravar; editar el podcast; publicar-lo; i divulgar-lo.

He de dir que a classe hem escoltat alguns exemples dels companys i les companyes. El meu grup i jo no hem pogut exposar el nostre, doncs ens faltaven matisar alguns aspectes. Tanmateix, ara ja està acabat... Voleu escoltar-lo? Doncs l'adjunte a continuació!

Clica ací per a escoltar el podcast!

Ha sigut una experiència molt divertida. Ho podeu veure en el Making-off que deixe més avall...

Clica ací per a veure el Making off!

També hem fet una pàgina web on hem publicat una programació mensual simulada dels pròxims podcasts que portarà a terme la nostra escola. A banda d'açò, hem desenvolupat la nostra metodologia, els nostres objectius i alguns elements diferenciadors basats en la natura i en la tecnologia al mateix temps. Punxa ací per a veure la nostra web! 





REFERÈNCIES:

Amador, P. (2021). 10 grandes consejos para hacer un podcast de éxito. Abismo. https://abismofm.com/10-grandes-consejos-para-hacer-un-podcast-de-exito/

Castañeda, L. (2011). Diseño de presentaciones visuales (Slideshare)


Llorens, F. (2018). El diseño de presentaciones educativas (Slideshare)


Comentaris

Entrades populars