Competència digital. PART 1: Realment som competents digitalment?

Hola! Hui tornem al blog amb una nova entrada prou suggeridora.

Anem a parlar sobre la competència digital

Competència digital! Què coses. Segurament penseu que, actualment, tots som competents digitalment. O bé, quasi tots. No comptem amb els iaios que, amb prou sort i esforç, aconsegueixen entendre com funciona una pantalla tàctil.

Doncs, sent informar-vos de que estàveu, a l'igual que jo abans d'acudir a la classe de TIC d'este matí, molt equivocats.

Ací vos adjunte la definició: «La competencia digital (CD) es aquella que implica el uso creativo, crítico y seguro de las tecnologías de la información y la comunicación para alcanzar los objetivos relacionados con el trabajo, la empleabilidad, el aprendizaje, el uso del tiempo libre, la inclusión y participación en la sociedad», (Ministeri d'Educació i Formació Professional, 2022). Això és: per a ser competents digitalment no ens fa falta només dominar la tecnologia, sinó, també, saber fer un ús crític, responsable i segur d'aquesta.


Foto de Sigmund en Unsplash

No ho sabíeu, veritat? Encara que sigues capaç de programar un videojoc o d'actualitzar-te mediàticament, si no eres capaç de mantindre un pensament crític en respecte a la tecnologia en general, no eres competent digitalment. No és només connectar-se a la xarxa, hi ha moltíssimes coses per a aprendre! També he de dir que, a no ser que et dediques a açò, normalment ens limitem a aprendre allò que necessitem per a satisfer les nostres necessitats digitals i les del nostre context. És molt extrany que puguem sobreeixir en tots els aspectes que açò implica.

Per altra banda, cal dir que, segons el Marc Valencià de Competències Digitals, existeixen 5 àrees on es pot ser competent digitalment. Aquestes són les següents:

👾 Àrea 1: Informació i alfabetització de dades.

Es basa en les nostres estratègies de búsqueda. Això és, tot el que fem: buscar a Google, donar-li a Enter, filtrar la informació, elegir un enllaç, seleccionar allò que considerem més rellevant... Els algoritmes de búsqueda detecten quina és la nostra ideologia o perfil virtual, i sesguen la informació, oferint-nos allò que realment volem veure. Quantes vegades hem parlat amb un company sobre unes sabates noves amb el mòbil prop i després ens han aparegut anuncis a l'Internet? Els dispositius ens escolten. I ens enganyen. Em sembla necessari recalcar que només el 14% de la població espanyola sap distingir un fake new, mentre que el 60% creu que ho sap fer. Hem d'anar amb compte.

👾 Àrea 2: Comunicació i col·laboració.

Aquesta àrea es basa en saber interactuar a través de tecnologies digitals. Això és, saber compartir, saber col·laborar en les xarxes, saber gestionar la nostra identitat digital, (hem de ser conscients de que tot allò que està en la xarxa és públic d'una manera o d'una altra), o comprometre'ns amb la ciutadania. També és rellevant conèixer la netiqueta, (això és, regles internes que entens quan fas ús de la tecnologia, com per exemple, saber que escriure un missatge en majúscules significa que estàs cridant).

👾 Àrea 3: Creació de contingut digital.

Aques  Vaja! Aquesta la utilitzem sovintment. Com a mestres, creem contingut amb plataformes com Canva o Genially. Aquesta àrea es basa en saber integrar, reelaborar i desenvolupar contingut digital, contingut d'autor i llicències i pogramació.

👾 Àrea 4: Seguretat.

Per a ser competents digitalment, hem de saber que no només correm riscos nosaltres a l'utilitzar la tecnologia, (com perdre part de la nostra privacitat), sinó que també corre perill el nostre planeta. La tecnologia contamina molt. No és massa amiga del medi ambient, que diguem. Hem de conèixer també els seus desavantatges, i saber com actua enfront a la nostra salut i al nostre benestar. També com protegir els nostres dispositius. 

👾 Àrea 5: Resolució de problemes. 

Probablement quan tenim un problema tecnològic, o bé intentem solucionar-lo per nosaltres mateixa (sense èxit habitualment) o bé acudim a un informàtic. Ser competent digitalment implica també identificar necessitats i respostes tecnògiques, llacunes d'aquestes i utilitzar creativament les tecnologies digitals.


Foto de Gabriel Beaudry en Unsplash

Què penseu? Sabíeu tot açò sobre la tecnologia?

I sobretot... vos considereu competents digitalment?

Vos llig als comentaris! 😀

Vo




REFERÈNCIES:

Generalitat Valenciana, (2021). Marc Valencià de Competències Digitals. Digcomp_CV. https://innova.gva.es/documents/169273731/173739103/Marc+Valenci%C3%A0%20de+Compet%C3%A8ncies+Digitals+Digcomp_CV/07dd9bd3-3d63-464b-91b4-72739412b58c 

Ministeri d'Educació i Formació Professional (2022). Competencia digital. Educagob. Portal del Sistema Educatiu Espanyol. https://educagob.educacionyfp.gob.es/curriculo/curriculo-actual/competencias-clave/digital.html 


Comentaris

Entrades populars