Competència digital. PART 2: Marc tecnològic en el currículum d'Infantil

Hola de nou! 🙋

Hui continuem amb la segona part del tema de la competència digital. Esta vegada, a classe ens hem seguit basant en el Marc Valencià de Competències Digitals, però hem introduit una cosa nova que abans no havíem tingut en compte: el currículum d'infantil. Això és: com aconseguir que els nostres infants puguen arribar a ser competents en tecnologia.

Foto de Jelleke Vanooteghem en Unsplash

Hem treballat en grup. Amb un póster en blanc, un bolígraf i un rotulador per a la pissarra, la classe s'ha dividit en dues parts:

💭 En primer lloc, hem fet una pluja d'idees sobre les accions que creem que han de saber i saber fer els xiquets i xiquetes per tal de ser competents digitalment. Després, hem relacionat allò que hem pensat amb el Marc Valencià de Competències Digitals, indicant quins punts formen part de les diferents àrees expressades en el document i, a continuació, explicitant en quins punts d'aquestes àrees es troben, [1]. 

💭 En segon lloc, hem buscat l'expressió competència digital en el DECRET 100/2022, de 29 de juliol, del Consell, pel qual s’estableix l’ordenació i el currículum d’Educació Infantil. Una vegada trobades i anotades les pàgines i els apartats on hem trobat açò, hem filtrat només la paraula digital, per tal de fer una búsqueda més exhaustiva. Hem repetit el procés [2]. Després, hem eixit a la pissarra a escriure tot allò que hem anotat en el póster. Finalment, hem mirat de manera breu tot allò el que han escrit els companys i companyes a les altres pissarres [3].

A continuació adjunte les fotos realitzades a classe.


[1]

[2]

[3]


Així doncs, a l'acabar se'ns han formulat dues preguntes:

    💥 Creus que el currículum reflecteix adequadament la competència digital?
Després d'haver investigat aquesta qüestió en el propi document, crec que el currículum sí que reflecteix adequadament la competència digital, doncs a l'hora de parlar de la tecnologia, la llei no només fa èmfasi en l'alfabetització digital com a tal, sinó que també tracta temes dels que parlàvem en l'entrada anterior: responsabilitat, comunicació, coneixement dels riscos existents... Parlant d'Educació Infantil, la llei diu: «S’inicia, en aquesta etapa, el procés d'alfabetització́ digital que comporta, entre altres, l’accés a la informació́ , la comunicació́ i la creació́ de continguts amb mitjans digitals, així com l’ús saludable i responsable d’eines digitals. A més, l’ús i la integració́ d’aquestes eines en les activitats, les experiències i els materials de l’aula poden contribuir a augmentar la motivació́ , la comprensió́ i el progrés en l'adquisició́ d’aprenentatges de xiquets i xiquetes», (DOCV, 2022).

Quelcom que també em pareix interessant és el següent: «La societat digital actual ha canviat la manera de comunicar-se, obtindre informació, aprendre i relacionar-se. És responsabilitat, tant de la família com de l’escola, establir pautes perquè els infants desenvolupen hàbits d’ús responsables de les tecnologies digitals, considerant els riscos que comporta una presència excessiva de les pantalles per als diversos àmbits de desenvolupament: social, afectiu i cognitiu en l’etapa i especialment en el primer cicle», (DOCV, 2022).

    💥 De quina manera integraries les TIC a l'aula per a desenvolupar la competència digital de l'alumnat seguint les directrius del currículum?
És clar que les TIC formen part ja de l'educació als centres educatius. Integrar-les com un element educador més quasi que ja ni és necessari, perquè, els xiquets i xiquetes, a més d'utilitzar-les a casa a diari, sovintment les tenen també a l'abast a l'escola. Tanmateix, si haguera d'integrar-les seguint el currículum, ho faria d'una forma que garantira un ús responsable, avisant a l'alumnat dels riscos que poden córrer en l'Internet i, si són molt petits (com és el cas d'infantil), activant un control parental, per a que només pogueren accedir a programes o aplicacions aptes per a les seues edats.
A més a més, intentaria que les TIC fóren, tal i com s'expressa al currículum, un element motivador per a l'alumnat. La intenció principal a l'integrar-los a l'escola és, per suposat, que facen d'eina facilitadora d'aprenentatges, així doncs, intentaria que desenvoluparen al màxim les seues capacitats creatives i comunicatives a través de la tecnologia.


Foto de Adam Winger en Unsplash

Què penseu sobre l'ús de les TIC a l'escola? Vos llig als comentaris!
Fins la pròxima entrada! 🙋




REFERÈNCIES:

DECRET 100/2022, de 29 de juliol, del Consell, pel qual s’estableix l’ordenació i el currículum d’Educació Infantil. Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, 9402 de 29 de juliol del 2022. https://dogv.gva.es/datos/2022/08/10/pdf/2022_7571.pdf

Comentaris

Entrades populars